április 14

1 hozzászólás

Az 1:1-es képarány előnyei

Ha szeretnél jobb fotóssá válni, bizonyára igyekszel minél több olyan fotós szabályt magadba szívni, melyekkel bővítheted a tudásod. Ezek valóban hasznosak lehetnek, a szabályok követésén túl azonban az is fontos, hogy szabadon és kreatívan tudd megközelíteni a fotózást. Ebben a bejegyzésben egy olyan tippet osztok meg veled, ami pontosan ebben válhat hasznodra. 

Talán eddig nem tulajdonítottál neki nagy jelentőséget, de nagyon fontos, hogy mindig vedd figyelembe, milyen képaránnyal fotózol. A képarány közvetlen hatással van arra, milyen érzetet kelt egy fotó, valamint a kompozíció szempontjából is különösen fontos. A legtöbb kamera alapból 4:3-as vagy 3:2-es képarányban készít fotókat, most azonban arra bátorítalak, hogy ha teheted, próbáld ki az 1:1-es képarányt.

Szűcs Bendegúz

Az 1:1-es képarány ugye pontosan négyzet alakú fotót jelent, ami manapság viszonylag szokatlannak mondható. Persze találkozhatunk ilyen formátumban is képekkel az interneten (pl. instagram), az azonban már jóval ritkább, hogy eleve ilyen képarányra állítsuk a kamerát.

Én is csak akkor jöttem rá, hogy mennyire hasznos lehet ez a megközelítés, amikor lett egy olyan fényképezőm, ami tudott négyzet alakban fotózni. Azóta szokásommá vált, hogy időnként 1:1-es arányra állítom a kamerát, és csak ilyen fotókat készítek. Azon túl, hogy sokkal változatosabb és egyedibb fotókat tudok így készíteni, azt is megfigyeltem, hogy hajlamosabb vagyok új ötleteket kipróbálni.

Amikor a megszokott 3:2-es vagy 4:3-as képarányban fotózunk, könnyen előfordulhat, hogy a kompozícióban is csak a jól ismert, alapvető szabályokat alkalmazzuk. Velem is gyakran megesik, hogy gondolkodás nélkül a harmadolópontra rakom a témát, amivel időnként sikerül jó fotókat készítenem, a legtöbbször azonban inkább unalmasnak mondható az eredmény. Fontos tehát, hogy ne csak a jól bevált szabályokra támaszkodjunk, hanem próbáljunk ki új, kreatív megoldásokat, amelyek érdekesebb fotókhoz vezetnek. 

Szűcs Bendegúz

Ennek az egyik legjobb mójda, ha egyszerűen 1:1-es formátumra állítjuk a kamerát. Észre fogod venni, hogy azok a kompozíciós szabályok, amiket eddig ösztönösen alkalmaztál, a négyzet alakú fotók esetében már kevésbé akarnak működni. Egyszerűen nem fér bele minden úgy a képbe, ahogy eddig, ezért kénytelen vagy átgondolni a helyzetet és új ötletekkel előállni. Ettől a fotózás tudatosabbá válik, és kreatívabbnak kell lenned ahhoz, hogy találj egy jó kompozíciót.

Ha mindezt kipróbálod a gyakorlatban, hamar látni fogod, hogy teljesen más érzés így a fotózás. Ez az egyszerű szemléletváltás nemcsak a kompozícióra, hanem a témakeresésére is kihat, ami összességében egy teljesen másfajta gondolkodásmódhoz vezet. 

Azon túl pedig, hogy ez a szokatlan képarány kissé kizökkent a megszokott szabályok világából, arra is megtaníthat, hogy a fotónak minden egyes pontjára nagy figyelemmel kell lenned. Magamon is azt vettem észre, hogy amikor négyzet alakban fotózok, jobban számításba veszem a fotó sarkait és széleit, mert egyszerűen jobban szem előtt vannak, mint a szélesebb képarányok esetében.

Szűcs Bendegúz

A kompozíciót gyakran úgy oldom meg, hogy a kép közepén helyezem el a témát, mert egy négyzet alakú fotó esetében ezt érzem a legjobbnak. Mivel a kép szélessége és magassága megegyezik, a pontosan középre komponált témák nagyon látványosak tudnak lenni. Ezen túl azonban az olyan szokatlan megoldásokkal is bátrabban kísérletezek, amik semmilyen szabálynak nem felelnek meg. 

Időnként a fotó sarkába helyezem a témát, vagy hagyom, hogy kilógjon a képből. A négyzet alakú formátum sok olyan kompozíciós lehetőséget kínál, amelyek más képarány mellett nem működnének. Ez a fajta kísérletezés pedig sokkal élvezetesebbé teszi a fotózást, és olyan képeket is készítek így, melyeket a megszokott képarány mellett sosem próbáltam volna ki. 

Szűcs Bendegúz

Arra is nagyon jó ez a formátum, hogy megtanítson az apró részletekre figyelni. Mivel a látóterünk kissé beszűkül, jó alkalmunk nyílik arra, hogy csak kis szeleteket vágjunk ki a valóságból. Nem kell mindent teljes egészében megmutatnunk, figyelhetünk egész egyszerűen a formákra, vonalakra, színekre és textúrákra. Ez a megközelítés például különösen jól jöhet az absztrakt és kísérleti jellegű fotók esetében. 

De akár arra is nagyszerűen megfelelhet az 1:1-es képarány, hogy kicsit más megvilágításba helyezzünk vele bizonyos témákat. Egy tájkép esetében például kimondottan szokatlan lehet ez a formátum, mégis érdemes vele kísérletezni. A négyzetes képkivágásban nagyobb hangsúlyt fektethetünk az előtérre és a háttérre, és olyan tájképeket készíthetünk, amelyek a megszokottól kissé eltérő érzetet keltenek.

Szűcs Bendegúz

Mindebből láthatod, hogy pusztán azzal, hogy átállítod a képarányt a kamerán, teljesen megváltozik a nézőpont, amelyből a fotókat készíted. Ez kihat a témakeresésre és a kompozícióra egyaránt, ami változatos, kreatív fotókhoz vezethet. Éppen ezért azt javaslom, hogy ha be tudsz állítani 1:1-es képarányt a kamerádon, időnként tedd ezt meg, és nézd ilyen szemmel a világot. Ha a kamerád nem képes erre, telefonnal is fotózhatsz (azon biztosan be tudod állítani). Én is gyakran fotózok így a telefonommal, amit egyébként nagyon jó gyakorlásnak tartok.

Figyeld meg, hogy milyen módon változik a fotóid érzete, és hogyan alakítod át a kompozíciót annak érdekében, hogy passzoljon a négyzetes képkivágáshoz. Próbálj ki új, szokaltan megoldásokat is, és ne félj saját ötletekkel kísérletezni. A témakeresésre is figyelhetsz, és olyan dolgokat is fotózhatsz, amit máskor nem gondolnál jó témának. Nagyon sok új lehetőséget kínálhat ez a képarány, és számos pozitív hatása lehet, ha időnként kizárólag négyzet alakban fotózol. Remélem, neked is legalább olyan hasznos és élvezetes lesz így a fotózás, mint nekem.


További bejegyzések

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >