szeptember 8

3 hozzászólás

Készíts jobb fotókat a kameráddal

Ha szeretnéd a fotóidat magasabb szintre emelni, könnyen lehet, hogy a felszerelésed bővítésével próbálod ezt elérni. Egy új kamera és objektív valóban sokat segíthet, és nem csupán a fotók minőségén, hanem a fotózási élményen is javíthat. A technika azonban csak egy kis részét teszi ki annak, amitől jó lesz egy fotó. Számos olyan módszerrel javíthatunk a fotóinkon, amelyek nem igényelnek jobb felszerelést és minden fotós számára elérhetőek.

Már egy olcsó fényképező és telefon is képes nagyszerű fotókat készíteni, így akármilyen kamerád is van most, biztos vagyok benne, hogy a megfelelő dolgokra koncentrálva te is javíthatsz a fotóid minőségén.

Első a kompozíció

Szűcs Bendegúz

A kompozíció a fotózás egyik legfontosabb része, és sokszor ezen áll vagy bukik, hogy jó lesz-e egy fotó. Egy jó kompozíció irányítja a néző figyelmét, kiemeli a fő témát és kizárja a zavaró elemeket.  A legjobb pedig, hogy magának a kompozíciónak aligha van köze a technikához. Hogy hova állsz fotózáskor, milyen szögből fotózod a témádat és milyen keretet alkotsz köré, teljes mértékben tőled függ. Elmondhatjuk tehát, hogy a kompozíció mindig a te irányításod alatt van, függetlenül attól, milyen kamerával fotózol.

Az első lépése tehát annak, hogy jobb fotókat készíts az aktuális kameráddal, hogy minél többet tanulj a kompozícióról. Már a legegyszerűbb kompozíciós szabályokkal is sokra viheted, de ennél mélyebben is beleáshatod magad a témába. Rengeteg kompozíciós szempont létezik, amelyek látványos és hatásos módon képesek kommunikálni a nézővel. Minél többet tudsz a kompozícióról, annál hatékonyabban tudod majd átadni a fotóiddal, amit szeretnél. 

Használd ki a fényeket

Szűcs Bendegúz

Akárcsak a kompozíció, a fényhasználat is különösen fontos a fotózásban, függetlenül attól, milyen felszerelésünk van. A jó fényviszonyok sokkal többet javíthatnak egy fotó minőségén, mint bármilyen felszerelés. Fotós lámpákhoz és stúdiós felszerelésekhez talán most nincs hozzáférésed, a természetes fény azonban mindig elérhető számodra. 

Figyeld meg a fény irányát, színeit és intenzitását, és használd ki a nap különböző időszakaiban rejlő lehetőségeket. A hajnali és késő délutáni órákban lágy, meleg fények mellett fotózhatsz, míg nap közben keményebb árnyékokat és erősebb kontrasztot vet a fény. Gyakorolj a különböző fényviszonyok közt, hogy megtanuld, hogyan változtat a fény a fotóid hangulatán. Egy megnyerő kompozíció és szép megvilágítás párosításával szinte bármilyen témából kihozható egy jó fotó, még akkor is, ha olcsó felszereléssel dolgozol. 

Ismerd a kamerád

Az új felszerelés vásárlása gyakran vonzó megoldásnak tűnhet, de mielőtt beruháznál egy drágább gépre, érdemes meggyőződni róla, hogy valóban kihoztad a maximumot a jelenlegi kamerádból. Sok esetben a fényképezőgéped és objektíved sokkal többre képes, mint amit eddig kihoztál belőlük. Könnyen lehet, hogy vannak olyan beállítások a gépeden, amiket még sosem próbáltál ki, holott bizonyos esetekben sokat segíthetnének, vagy különleges, egyedi fotókhoz vezetnének. Ismerd meg a géped összes funkcióját, és használd ki maximálisan a lehetőségeidet.

Emellett az is fontos, hogy ismerd a géped határait. Ha tudod, hogy mi az, amiben gyengébben teljesít a kamerád, célszerű tudatosan elkerülni azokat a helyzeteket, ahol megmutatkozna ez a hátrány. Ha például csak egy fix objektíved van, meg kell tanulnod közel menni a témához. Ha pedig az objektíved fényereje a gyenge, a géped pedig nem bírja jól a magas iso-t, különösen nagy figyelmet kell fordítanod a megfelelő fényviszonyokra. Pusztán azzal, hogy ismered és figyelembe veszed a géped erősségeit és limitációit, sokat javíthatsz a fotóid  minőségén. 

Válassz jobb témákat

Szűcs Bendegúz

Sokszor maga a téma az, ami értékessé tesz egy fotót és megragadja a figyelmet. Amennyiben nem csak a közhelyes, sokat látott témákat fotózod, máris jobb esélyeid vannak arra, hogy érdekes és látványos fotókat készíts. Tanuld meg fotós szemmel nézni a világot, és figyelj a dolgok vizuális megjelenésére. Keresd a látványos színeket, formákat és textúrákat, figyelj a fényekre és árnyékokra, és vedd észre a jó témákat a leghétköznapibb tárgyakban is. Ha jó szemed van a témaválasztáshoz, miközben a fényekkel és kompozícióval is ügyesen bánsz, teljesen mindegy, milyen kamera van a kezedben, szuper fotókat fogsz készíteni. 

Gyakorold a vizualizációt

Szűcs Bendegúz

A vizualizáció szerepéről már egy korábbi bejegyzésben bővebben is írtam, így most nem mennék bele túl mélyen a témába. A lényeg, hogy amennyiben fordítasz némi időt arra, hogy előre megalkotod a képet a fejedben, mielőtt a kamerával bármit is kezdenél, sokat javíthatsz a fotós érzékeiden, ami rengeteg előnnyel járhat. Nem csupán a témakeresés megy majd könnyebben, de a kompozíció és fényhasználat terén is ösztönösen jó döntéseket fogsz hozni.  

Mivel a vizualizáció lényege épp abban rejlik, amit fejben csinálsz, ez szintén egy olyan tulajdonság, amit bármilyen felszerelés mellett tudsz fejleszteni. Törekedj mindig a saját nézőpontod átadására, a kamera helyett helyezd a figyelmed a külvilágra, és találd meg azokat a dolgokat, amiket te személyesen érdekesnek találsz. Ha van egy jó témád, próbáld meg előre vizualizálni a képet a fejedben, hogy ezzel is erősíts a fotós érzékeiden. 

Összegzésként elmondhatjuk, hogy a fotózás legfontosabb elemei valójában nem a technikában keresendőek. Ami valóban fontos, hogy te mit adsz hozzá a fotózáshoz, így elsősorban a saját fejlődésedre kell koncentrálnod. Ne ess abba a hibába, hogy a felszerelésed hibáztatod a rosszul sikerült fotókért. Ha nincs jó szemed a fotózáshoz, aligha fog rajtad segíteni egy új kamera és objektív. Kezdd a tanulást saját magaddal, és hozd ki a maximumot abból a kamerából, amid most van. 


További bejegyzések

  • Kedves Bendegúz!
    Néhány évvel ezelőtt még hittem abban, hogy ez a művészeti ág, mint a fotóművészet, fejlődésre képes. Belevetettem magam a magánkutatásba és hónapokig keresgéltem a kérdéseimre a választ.
    Kezdtem azzal, hogy virtuálisan visszapörgettem az idő kerekét és a fotózás hőskorától indulva áttanulmányoztam az igazi nagyok munkáit. Aztán ahogy eltelt pár év és eljutottam a mosthoz, rájöttem, számomra a fotós szakma már nem képes újat mutatni. Mindent láttam. Ahogy az egyik cikkében írta, hogy milyen szomorú unalommal böngészte a magukat profi fotósnak képzelők oldalát – akkor értettem meg, hogy csalódottságommal nem vagyok egyedül. Ezerszer és egymilliószor lerágott, megcsócsált témák, beállítások, fény-árnyék kontraszt megoldások.
    Nem vagyok fotós, nem is akartam soha az lenni, mert egyszerűen nincs hozzá tehetségem. Tudom. Viszont most már annyi képet láttam, hogy képes vagyok különbséget tenni a hulladék és az érték között.
    Sajnos mára inkább a hulladék a jellemző, abból is a legrosszabb, hiszen -szerintem- a mesterséges intelligencia beépítése a fotós világba csak rontott a helyzeten.
    Végül az utolsó kérdésem megválaszolatlan maradt. Helyesebben olyan sok verziót olvastam róla, hogy már magam sem tudom eldönteni a helyes választ. Miért fotózunk?
    Tényleg, ami csak fellelhető cikk volt a témában én elolvastam, de nem lettem okosabb.
    A régi nagyok esetében világosan látható a folyamat, a szándék. De mi hajtja a mai fotósnak állókat? Miért fotóznak?

    Talán Ön tudja a választ?
    Lehet, hogy az Instagramon látható képei választ adnak. Majd megnézem.
    Köszönöm, ha elolvasta.

    • Köszi a hozzászólást, érdekes gondolatokat vetettél fel. De ha ennyi kutatómunka után nem sikerült választ találni a kérdésre, nem hiszem, hogy az én egyszerű fotóim bármit segítenének ezen. Én leginkább saját magamért fotózok, mert szeretek ezzel foglalkozni, kísérletezni, ötletelni, észrevenni a világban azokat a vizuális játékokat, amik egy jó fotóhoz vezetnek. Nem annyira szokásom megosztani ezeket a fotókat, mert nem is az a célom velük, hogy a neten „fotósként” jelen legyek, vagy hogy fotósként dolgozzak. Egyszerűen csak élvezem a folyamatot, és úgy érzem, jó hatással van rám, mert a jelen pillanathoz köt. Sok szempontból jót tesz az embernek, ha elmerül valamilyen alkotói munkában, legyen az fotózás, írás, rajzolás, vagy bármi más. Nálam a szándék mögött valami ilyesmi van, de sokat lehetne még erről beszélni.

      Ha nem is segítettem abban, hogy megválaszoljam a kérdést, remélem, azért tetszenek az írások. Köszönöm, hogy olvastad őket, és köszi a hozzászólást is.

      • Kedves Bendegúz!
        Köszönöm a szubjektív választ, mely immár közelebb vitt a felvetett gondolat magyarázatához. Sajnos a legtöbb fotós -akiket kérdeztem- csak általános választ adott. Minden bizonnyal a fotózás és a vele kapcsolatos tevékenység egy intim, személyes megélése egy adott pillanat technikai rögzítésének. Épp ezért örültem annak, hogy Te fellebbentetted a függönyt. Így már kezd érthetővé válni, bár magam nem érzem át.
        Köszönöm. Lelkes olvasód maradok.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >