december 21

6 hozzászólás

A záridő kreatív használata

A záridő a fotózásban nemcsak egy technikai kifejezés, hanem kreatív eszköz is, amellyel egészen egyedülálló, különleges fotókat készíthetünk. Ennek ellenére sokan mégis úgy tekintenek rá, hogy csupán a megfelelő élesség és helyes expozíció elérését szolgálja. Ha azonban kicsit túllépünk a záridő technikai szerepkörén, máris egy olyan beállítással van dolgunk, amely a kreatív fotózás egyik fő eszközévé válhat.

A hosszú záridős fotók kapcsán legtöbbünknek ugyanazok a témák juthatnak eszébe. Olyanok, mint például a városi autók és villamosok fényei, vízesések, szökőkutak, és más sokat látott, közhelyes témák. Ezeken túl azonban számos módon kihasználhatjuk még a záridő által nyújtott lehetőségeket, és olyan témákat is fotózhatunk így, melyekre talán sosem gondoltunk volna. Ebben a bejegyzésben a záridő néhány olyan felhasználási módjára mutatok példát, amely rávilágíthat arra, hogy valójában egy nagyon kreatív és számos izgalmas lehetőséget kínáló beállításról van szó.

Alexey Titarenko

Az egyik kedvenc fotósorozatom hosszú záridős témában Alexey Titarenko munkája, amelyben a nyüzsgő városi tömegek mozgására helyezi a fókuszt. A téma azonban mégsem maga az ember. A tömegek olyannyira egybemosódnak, hogy az eredmény inkább hömpölygő füsttengerre, vagy akár szellemekre emlékeztet, amely egészen szürreális élményt idéz elő a fotókon. 

Az eredmény felettébb különös, szokatlan látványt nyújt, amelyből máris látszik egy lényeges pont, amire ezzel a bejegyzéssel szeretnék rávilágítani. A fotózásban nemcsak azokat a dolgokat ragadhatjuk meg, amiket a saját szemünkkel látunk, hanem olyan fotókat is készíthetünk, melyeket a való életben sosem láthatnánk. Erre az egyik legjobb eszköz a záridő, amellyel megfagyaszthatunk olyan pillanatokat, melyeket amúgy nem lenne alkalmunk szemügyre venni, vagy elmoshatunk különféle mozgásokat, ezzel különleges látványt teremtve a fotókon.

Alexey Titarenko

Alexey Titarenko

Ezen túl arra is jó példát mutatnak ezek a képek, hogy valójában nagyon sok téma van, amely jó alapja lehet egy hosszú záridős fotónak. Mindössze egy olyan mozgásra van szükségünk, amit elmoshatunk, így nem feltétlenül kell azzal törődnünk, hogy amúgy mennyire érdekes az adott téma. Ahogy ezeken a fotókon is látható, a téma ilyenkor átértelmeződik, vagy akár teljesen elveszti az eredeti jelentését. 

Vannak azonban olyan témák is, melyeknek kifejezetten jót tesz, ha egy kicsit hosszabb záridőt használunk, és ezzel nem az élességet, hanem magát a mozgást részesítjük előnyben. Ilyen például a tánc, amelynél a mozdulat és a dinamika fontos része a kompozíciónak. Ebben az esetben tehát célravezető lehet olyan fotót készíteni, ahol nem megfagyasztjuk a mozgást, hanem hagyjuk, hogy kicsit elmosódjon a látvány, ezzel érzékeltetve a kép folyamatosságát.

Tom Jacobs

Ha tehát nem statikus témát fotózunk, mindig ott áll előttünk a lehetőség, hogy éles képet készítsünk, vagy elmossuk a mozgást. Egyik sem jó vagy rossz megközelítés, egyszerűen csak különböző opciók, melyeket érdemes számításba vennünk. A tánc esetében azt gondolom, kifejezetten jól festenek a hosszabb záridős fotók, de ettől függetlenül a pillanat megfagyasztása is jól működhet. Mindig rajtad áll, hogy egy adott téma esetében milyen megközelítést választasz, azt azonban nem árt észben tartanod, hogy akár egyetlen beállítás megváltoztatása is jelentősen befolyásolhatja az eredményt, így érdemes lehet különböző megoldásokkal is kísérletezni.

De hogy még egy példát említsek, a sporteseményeknél már inkább a gyors záridőt, és ezzel a pillanat megfagyasztását részesíteném előnyben. Az ilyen fotók valódi értéke abban rejlik, hogy éles képet tudnak adni egy olyan pillanatról, amit másképp nem lenne alkalmunk ilyen alaposan szemügyre venni. Láthatjuk a sportolók erőfeszítését, akaraterejét és befektetett energiáját, amitől igazán erőteljes, magával ragadó képkockává válhat egy jól elkapott pillanat.

Heinz Kluetmeier

Amit mindezzel mondani szeretnék, hogy ne úgy tekints a záridőre, mint egy egyszerű technikai beállításra, amely a helyes expozíció elérését szolgálja. Jussanak eszedbe azok a lehetőségek, amiket csak a záridő állításával érhetsz el, és mindig gondolkodj el rajta, hogy az adott téma esetében hasznodra válhat-e, ha gyorsabb vagy lassabb záridőt használsz. Ha így gondolkodsz, hamar rájössz majd, hogy valójában nagyon sok téma van, amelynél érdemes lehet számításba venni különböző záridők használatát.

Nem kell kifejezetten nagy és látványos mozgásra gondolnod. Elég egy kéményből jövő füst, néhány szélben hajladozó fűszál, egy mocorgó vízfelszín, vagy bármi, ami picit is mozgásban van. De ugyanígy elgondolkodhatsz azon, mik azok az apró mozzanatok, amik olyan gyorsan eltelnek, hogy általában nincs alkalmunk látni őket. Amiket ha sikerülne egy éles képen megörökítened, valami újat tudnál mutatni vele. A fotózás lényege elvégre részben az, hogy valami újat mutassunk a világnak. A záridővel pedig egészen különleges módokon tehetjük ezt meg, így kár lenne kihagynod a benne rejlő lehetőségeket.

Michael Kenna

Dr Harold Edgerton

Remélem, meg tudtam hozni a kedved a fotózáshoz, és ezentúl nagyobb örömmel tekergeted majd a záridőt a kamerádon. Ha esetleg sikerül olyan fotót készítened, amit szívesen megmutatnál nekem, illetve másoknak, bármikor örömmel veszem, ha megosztod őket a fórumon. Elképzelhető, hogy a jövőben készítek még válogatást a ti képeitekből (ahogy eddig is tettem), így ha vannak szuper fotóid, ne tartsd magadban őket!

Jó fotózást!


További bejegyzések

    • Eddig azt tanultam,hogy a záridőt
      nehasználjam,a rekeszelsőbség a jobb.
      Megértettem a záridő értelmét.
      Üdvvözlettel:G.M.

  • Engem elbűvöltek ezek a képek.Tényleg jó,hogy ilyenfajta megmutatkozást jeleníthetünk meg a záridő játékával.
    Köszönöm,hogy megosztottat.
    Mostantól tudatosabban használom így.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >