február 14

0 hozzászólás

Absztrakt fotózás

Az előző bejegyzésben a portréfotózás kapcsán volt szó a tartalom fontosságáról. Rengeteg fotó hiányossága, hogy a technikát előtérbe helyezve nem foglalkozik a tartalommal, így a fotó üres és semmitmondó lesz. Nem minden műfajra igaz azonban, hogy a tartalomra kell helyezni a hangsúlyt. Vannak képek, amelyek valóban csak a vizuális élményről szólnak, és nem igazán beszélhetünk az esetükben tartalomról. Ilyen például az absztrakt is, ami egy meglehetősen nehéz, de ugyanakkor nagyon izgalmas műfaj a fotózásban. 

Az absztrakt története - miért nehéz?

A fotózás talán a legkönnyebb művészeti ág olyan szempontból, hogy közel sem igényel annyi tudást, mint például egy festmény vagy szobor megalkotása. Persze biztos van, aki nem ért most velem egyet, de én úgy gondolom, hogy a különböző alkotói formák közül a fotózás a legkönnyebben tanulható. Van azonban valami, amit épp ebben a formában a legnehezebb megtenni, ez pedig az, amikor nem kifejezetten a valóságot szeretnénk megmutatni. 

Gondoljunk csak bele, ha egy absztrakt festményt szeretnénk készíteni, a kreativitásunk az egyetlen, ami behatárolhatja a lehetőségeinket. Ettől elkekintve bármit megtehetünk, hiszen azt festünk, amit csak akarunk. A fotózás ezzel szemben mindig egy valóságból vett kép, amit már sokkal nehezebben manipulálhatunk és formálhatunk kedvünkre. Nincs akkora szabadságunk, mint egy festmény esetében, és ettől sokkal nehezebbé is válik, ha szeretnénk elrugaszkodni a valóságtól.

Érdekes lehet ehhez kapcsolódóan, hogy amikor a fényképészet fejlődésnek indult, ezzel párhuzamosan jött el az az időszak, amikor a festők – felszabadulva a valósághű ábrázolásra való törekvés terhe alól – új irányt adhattak a művészetnek. Egészen addig a festők feladata volt, hogy megörökítsék a valóságot, a fotózás megszületésével azonban már nem volt szükség erre. Ekkor kezdett el kibontakozni Claude Monet egy festménye nyomán az impresszionizmus, majd később a posztimpresszionizmus, expresszionizmus, kubizmus, és persze az absztrakt. Látszik tehát, hogy ha a festők szabadon azt tehetnek, amit akarnak, könnyedén kialakulhatnak azok a műfajok, amelyekkel újragondolhatják a valóságot, vagy akár teljesen eltávolodhatnak tőle. A fotózásban ez nem ilyen egyszerű.

Egészen sokáig fel sem merült a gondolat, hogy egyáltalán lehetne absztrakt képeket fotózni. Ennek is érdekes története van, ugyanis az első absztraktnak nevezett fotók, eredetileg nem annak készültek. Az 1900-as évek elején Henri Becquerel francia fizikus kezdett el azzal kísérletezni, hogy vizuálisan megjelenítsen radioaktív sugárzást. A munkája tudományos jellegű volt, nem a fotózás területén akart jelentőset alkotni, mégis az általa készített képeket lehet az első absztrakt fotóknak tekinteni.

Henri Becquerel - radioaktív sugárzás

Munkáját látva felfigyeltek rá a fotósok, és rájöttek, hogy talán nagyobb lehetőségek is rejlenek a fotózásban művészeti szempontból. Az esettől inspirálódva különböző módszereket próbáltak találni a valóság torzítására, tükrökkel, árnyékokkal és többszörös expozíciókkal készítettek kísérleti jellegű képeket. A műfaj úttörő alakjai közt volt például Man Ray, Pierre Dubreuil, Alvin Coburn és Jaroslav Rössler. Elindult tehát a fotózásban is a valóságtól eltávolódó absztrakt ábrázolásmód, de a dolog nehézsége miatt közel sem fejlődött olyan ütemben, mint ahogy az a festményeknél történt.

Ha jól szeretnénk csinálni, az absztrakt fotók készítése mind a mai napig nehéz feladatnak bizonyulhat. Vannak azonban olyan tippjeim, melyek jó kiindulási pontként szolgálhatnak, ha te is szeretnéd kipróbálni magad ezen a területen. Nagyon izgalmas műfaj, így szerintem mindenképp érdemes lehet legalább az egyik módszerrel készítened néhány képet. 

Tükrök

Az egyik legkönnyebb módja az absztrakt fotók készítésének, ha tükröket használunk. Még jobb, ha nem egy, hanem legalább két tükörrel dolgozol, hogy még érdekesebb dolgok születhessenek belőle. Keress néhány tárgyat, vagy menj ki a szabadba és helyezd el a tükröket valamilyen formában. Itt sokmindent kipróbálhatsz, kísérletezz vele, milyen szögben látsz bennük a legtöbb fantáziát. Ezután találj egy olyan képkivágást, ami nemcsak elrugaszkodik a valóságtól, hanem jól is néz ki. Ne feledd, hogy most a vizualitás a fontos, így erre kell koncentrálnod.

Fekete-fehér

Ha emlékszel rá, erről már egy előző bejegyzésben is írtam, de fontosnak tartom itt is megemlíteni. A fekete-fehér még önmagában nem jelent absztrakt fotót, de nagyon jól jöhet az ilyen képek készítésénél. Azzal, hogy elvesszük a színeket a képről, máris egy lépést tettünk affelé, hogy újraértelmezzük a valóságot. Szín nélkül a dolgok nehezebben felismerhetővé válnak, és el tudunk vonatkoztatni a valódi mivoltuktól, könnyebben tudunk csupán a formákra, textúrára koncentrálni. Éppen ezért úgy gondolom, könnyebb fekete-fehérben absztrakt képet készíteni, mint  színesben. Ha nem találsz olyan képkivágást, ami szerinted működne, rakd a kamerát fekete-fehérbe, és nézd meg, mennyit segít a helyzeten. 

Hosszú expozíció

A hosszú exponálási idő is egy jó módja lehet az absztrakt fotók készítésének, azonban vigyázni kell vele, mert nagyon könnyű rosszul csinálni. Hosszú záridővel ugye el tudjuk mosni a mozgást, így ha például a kamerát mozgatjuk a fotózás során, bármit el tudunk vele mosni. Fontos azonban, hogy ne ész nélkül mozgasd a kamerát, ugyanis könnyen lehet, hogy csak valami paca lesz belőle, ami egyáltalán nem néz ki jól. Gondold át előtte, mit szeretnél elérni, és ehhez milyen irányú mozgásra lesz szükséged.

Jó példa erre az alábbi kép, aminél a kamera függőleges irányú mozgása pont a fák vonalával megegyezően mosta el a képet. Az eredmény így egy nagyon szép, ám közel sem valóságosnak mondható fotó lett. Azt tanácsolom, hogy ha ezt a módszert alkalmazod, mindig alapos odafigyeléssel tedd. Persze kísérletezhetsz vele, hogy véletlenszerűen mozgatod a kamerát, de ez esetben jelentősen csökken az esélye annak, hogy valami jó sül majd ki belőle.

Vízfelszín

Viszonylag gyakran látom, hogy a fotósok kihasználják a vízfelszín tükrözödését, azonban ritkán teszik ezt úgy, hogy az eredményt absztraktnak lehessen nevezni. Ha egy olyan vízfelülettel találkozol, aminek a tükrözédésében épp valami érdekeset látsz meg, máris megmutatkozott előtted egy jó lehetőség absztrakt fotó készítésére. Itt is azt tartsd észben, hogy az eredmény vizuálisan megnyerő, és egyben valóságtól elrugaszkodó legyen. Jó ötlet lehet ilyenkor például megfordítani a kamerát és fejjel lefele fotózni. A dolgok máris nehezebben felismerhetőek lesznek, és nagyobb az esély rá, hogy a képet látva nem rögtön a valóságra, hanem valami másra asszociálunk. 

Papírformák, fények és árnyékok

A fény és árnyék már eleve jó absztrakt témaként szolgálhat, azonban én most belevettem még egy dolgot, amivel ezek nagyon jól együtt tudnak működni. Ha végképp nem találsz olyan dolgot, amiről úgy gondolod, absztrakt képet lehetne készíteni, akár készíthetsz is magadnak valamit. Ehhez az egyik legjobb mód, ha papírból vágsz ki különböző formákat, elhelyezed őket valahogy egy asztalon, majd egy, vagy esetleg több lámpával megvilágítod őket. Itt aztán bőven van lehetőséged kísérletezésre, az eredmény pedig könnyen absztrakt jellegű lesz, hiszen a véletlenszerűen hajtogatott és vágott papírból egyszerűen hozhatók ki különös formák és árnyjátékok. A fény és árnyékok fontos szerepét képezik a dolognak, így azokkal se felejts el játszani. Itt mindenképp azt ajánlom, hogy fekete-fehérben fotózz.

Makró

Ha valamit nagyon közelről fotózunk, könnyen előfordulhat, hogy felismerhetetlenné válik az adott tárgy. Vagy legalábbis nehezen lehet rájönni, hogy valójában mi az, amit látunk. Ezt is kihasználhatod, és kereshetsz olyan dolgokat, amelyeknek apró részleteit kiragadva absztrakt hatást érhetsz el. Figyelj a formákra, textúrára, árnyékokra és színekre. Amennyiben a színek nem fontosak, itt is jó ötlet lehet fekete-fehérben fotózni.

Arra bátorítalak, hogy akármilyen műfajban is szeretsz alkotni, időnként készíts néhány olyan fotót, ahol nem a tartalomra, hanem egyszerűen a látványra helyezed a hangsúlyt. Vonatkoztass el a dolgok valódi jelentésétől, és koncentrálj egyszerűen a vizualitásra. Nagyon jó gyakorlás lehet ez, amellyel nemcsak remek fotókat készíthetsz, hanem a fotós látásmódod is nagy mértékben fejlesztheted. 

Jó fotózást!


További bejegyzések

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>