július 6

4 hozzászólás

Fotók a kertből #2

Az utóbbi napokban, sőt hetekben elég kevés fotót készítettem. Egyrészt azért, mert ebben az őrületes melegben nagyon nehezen veszem rá magam bármire is, másrészt pedig azért, mert mindig nagyon szerencsétlenül jött ki a helyzet. Egyszer elindultunk az erdőbe sétálni, én pedig jó szokásomhoz híven vittem is magammal a kamerát, de mielőtt bármit is kezdhettünk volna magunkkal, akkora eső zúdult a fejünkre, hogy nem maradt más opció, mint az azonnali hazamenekülés. Egy másik alkalommal pedig a defektes bicajom húzta keresztbe a számításaim, de ez már egy hosszabb sztori.

A lényeg, hogy végül a komolyabb fotós projektek helyett ismét kénytelen voltam egy egyszerűbb utat választani, így maradtam otthon, és abból gazdálkodtam, amit a kertben találtam. Habár most sem születtek olyan szenzációs képeim, arra azért mégis alkalmasak, hogy ezek apropóján ismét beszéljünk kicsit a fotózásról.

Szűcs Bendegúz

Úgy hozta a helyzet, hogy pont a legerősebb déli napsütésben mentem ki fotózni, ami mint tudjuk, nem a legalkalmasabb a szép képek készítésére. Ha ilyen fényben fotózunk, éles árnyékokkal és fakó színekkel fogunk találkozni, ami egy csapásra megölheti a legtöbb képet. Nem teljesen reménytelen azonban ez az időpont sem, így én sem hagytam annyiban a dolgot.

A legegyszerűbb dolog, amit ilyenkor tehetünk, hogy egyszerűen az árnyékos részekben fotózunk. Így nem kell számolnunk a csúnya fényekkel, illetve a színek is szebben előjönnek majd a fotókon. A fentebbi virágos, illetve a lenti leveles fotó is így készült, ahol egyébként mindkét esetben a sárga és zöld színek találkozása volt az, ami megfogta a tekintetem.

Szűcs Bendegúz

Egy másik megoldás, amit gyakran alkamazok erős napsütésben, hogy fekete-fehérre állítom a kamerát. Így már nem kell aggódnom a fakó színek miatt, illetve az éles árnyékok is érdekesebbé válnak. Leginkább a formákra, vonalakra és textúrákra figyelek ilyenkor, illetve azokat a kontrasztos részeket keresem, amelyek hangsúlyos pontjai lehetnek egy fotónak.

Az alábbi esetben például azért gondoltam, hogy látványos lehet az eredmény, mert a sötét földön egy elég világos színű, szinte fehér kő hevert. Gondoltam, ez a kontraszt elég nagy ahhoz, hogy erre alapozzam a fotót, illetve a kő és föld textúrája is hozzáad majd valamit a képhez. 

Szűcs Bendegúz

De mondok egy olyan trükköt is, amit kifejezetten csak erős napsütésben szoktam alkalmazni, és magadtól talán nem is gondoltál volna rá. Ha olyan témát fotózunk, ahol erősen megvilágítja azt a nap, a háttér viszont már árnyékban van, olyan nagy kontraszt lesz a kettő között, hogy a megfelelő expozíció beállításával teljesen feketévé varázsolhatjuk a hátteret. Ilyenkor szándékosan alulexponálom a fotót, hogy teljesen a sötétségbe bukjon a háttér. Mivel magán a témán nagyon erős a fény, annak nem fognak elveszni a részletei, és olyan fotót készíthetünk így, ami szinte már egy stúdióban készült képre emlékeztet.

Persze a szituációtól függ, hogy tudod-e alkalmazni ezt a módszert, de ha erős napsütéssel találkozol, érdemes fekete-fehérben gondolkodnod, hogy felismerd ezeket a lehetőségeket. Jó példa ez arra, hogyan fordíthatunk az előnyünkre egy amúgy nem túl kedvező szituációt.

Szűcs Bendegúz

Szűcs Bendegúz

Ahogy a fenti fotókon is láthatod, egy ilyen egységes, fekete háttér jelentősen leegyszerűsíti a kompozíciót, ami mindig fontos szempont. Persze nekem sem sikerül ezt mindig megtennem. Sokszor olyan elemek vannak a háttérben, amiknek kicsit világosabb árnyalata van, vagy visszaverődik róluk némi fény, amitől már nem tudom annyira alulexponálni őket, hogy teljesen eltűnjenek a képről. A fenti témákról is készítettem nagyjából 15-20 fotót, mire sikerült megtalálnom azt a szöget, ahol tényleg semmi sem látszik a háttérből. Ha tehát találsz valamit, ami szerinted alkalmas lehet egy ilyen kép készítésére, tölts el vele némi időt, és próbálj ki különböző szögeket, hátha megtalálod azt, amelyikből működik a kompozíció. Nekem sem sikerült volna elkészítenem ezeket a képeket, ha az első pár kattintás után feladom a dolgot. 

Mutatok még ehhez kapcsolódóan egy fotót, aminél sikerült úgy alkalmaznom ezt a módszert, hogy még a színektől sem kellett megválnom. 

Szűcs Bendegúz

Van a kertünkben egy hordó, amiben az esővizet gyűjtjük. Ebben a hordóban vettem észre egy világossárga levelet a víz felszínén, és mivel maga a hordó nagyon sötét, szinte fekete színű volt, itt most nem a fény, hanem a szín jelentette az erős kontrasztot. Azt hiszem, ez az első olyan fotó, ahol színesben tudtam megtenni, amiről korábban beszéltem. 

Amire szerettem volna kilyukadni ezzel az írással, hogy néha nem árt nehéz helyzetek elé állítani magunkat. Ha láttad az előző válogatást, ott nagyon kedvező fényviszonyok mellett mentem ki fotózni, így nem okozott gondot néhány egyszerű természetfotó készítése. Most azonban a nehezebb utat választottam, így kénytelen voltam más kreatív megoldásokhoz folyamodni, amitől a fotók is egy fokkal különlegesebbek lettek. 

Szűcs Bendegúz

És persze arra is szerettem volna rávilágítani, hogy ha figyelmesek vagyunk, bármikor találhatunk magunk körül jó témákat. A nehezebb helyzetekben ezt gyakran az apró dolgok között fogod megtalálni, így érdemes ezekre különös figyelmet fordítanod. Ha megnézed a fotóim, láthatod, hogy én is leginkább ilyen témák közül szoktam válogatni.

Ez most egy rövidebb írás lett, de remélem, azért tudtál belőle valamit meríteni. Bízom benne, hogy minél hamarabb tudom folytatni a gondolatmenetet új fotókkal és tippekkel. 

Addig is jó fotózást!


További bejegyzések

  • Ez a sárga, zöld kompozíció, amin a virág van, nagyon tetszik. Ha jól értelmeztem az írást, akkor sötét zöld a háttér és árnyékos helyről van fotózva?! És milyen a blende érték?

  • Minden írásodban így ebben is van valami amit sikerül nemcsak megérteni, de megjegyezni is, mert csak annak veszem hasznát amit meg tudok jegyezni. Szép az az ernyő alakú virág, Lehetséges hogy közelről tele objektív állásból készült?

    • Nagyon örülök neki, ha megmarad valami az írásokból. 🙂 Mindegyik fotó egy 14-45 mm-es objektívvel készült, amit végig a 45 mm-es állásban használtam. Szóval nem teleobjektív, de közel mentem minden témához, így nem is volt rá szükség.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >