október 22

4 hozzászólás

Fekete-fehér fotózás

Az előző írásomban a színes fotózás mellett érveltem, amivel remélem sikerült rávilágítanom, milyen lehetőségek rejlenek a helyes színhasználatban. Ebben a bejegyzésben viszont az érem másik oldalát szeretném előtérbe helyezni, hiszen úgy fair, ha a színek méltatása után a fekete-fehér fotózás mellett is leteszem a voksom. A színek nélkülözésében ugyanis legalább annyi lehetőség mutatkozik meg, mint azok használatában. 

Ma már a kamerák és telefonok alapból mind színesben fotóznak, a fekete-fehér pedig gyakran csak egy utólagos döntés eredménye, amikor az utómunka során elvesszük a színeket vagy teszünk a képre egy filtert. Én azonban arra bátorítanék mindenkit, hogy a fekete-fehér egy előre meghatározott, tudatos választás legyen. Sok más dologhoz hasonlóan ugyanis erről a megoldásról is elmondható, hogy akkor működik igazán jól, ha tudjuk, mit miért csinálunk. Fontos tehát, hogy állítsuk előre fekete-fehér módba a kamerát. Így jobban meg tudjuk célozni azokat a dolgokat, amik a fekete-fehér képek erősségei. Hogy pontosan mik ezek, azt máris mondom.

Megmentheti a képed

A színek elvételével azoknak a dolgoknak a számát is csökkentheted, amik tönkretehetnek egy fotót. Túl sok elem van a képeden? Fekete-fehérben már nem biztos, hogy ez zavaró. Laposak a színek, vagy nincsenek összhangban egymással? Ne használd őket! Egy élénk szín eltereli a figyelmet a témádról? Válts fekete-fehérre! Nem tudod szépen eltalálni a fehéregyensúlyt? A fekete-fehér ezt is megoldja.

A lényeg tehát, hogy fekete-fehérben leegyszerűsítheted a képet, amivel a zavaró tényezők számát is limitálod. Emellett jobban előtérbe helyezheted a fényeket és a kontrasztot, ami színes fotók esetében nem mindig szembetűnő. Egy ilyen fotó színesben laposnak mutathat, fekete-fehérben viszont könnyedén életre kelhet. Ezzel a módszerrel akár utólag is megmenthetsz egy képet, így ha vannak olyan fotóid, amiket amúgy kukáztál volna, érdemes lehet előtte megnézni, fekete-fehérben működnek-e. Lehet, hogy ha megválsz a színektől, azzal a fotó hibáitól is megszabadulsz, vagy épp az erősségeire helyezed a hangsúlyt. 

Absztrakt, mint új nézőpont

A világ alapból színes, mindent így látunk, ehhez szoktunk hozzá. Éppen ezért ha fekete-fehérben nézzük a dolgokat, az már eleve egy új nézőpont, amiben lehetőségünk nyílik rá, hogy újraértelmezzük a dolgokat. Könnyebben odafigyelhetünk például a negatív terekre, formákra, vonalakra, kontrasztra, textúrákra és mintákra. Más megvilágításba helyezhetünk dolgokat, ha kihasználjuk, hogy a színek elvételével kevesebb információt kapunk a témánkról. Innentől már nem egy fotót készítünk egy bizonyos dologról, hanem sokkal inkább egy építőelemként használjuk fel azt a képünkön, amit saját meglátásunk szerint értelmezünk újjá. Mutatok néhány példát.

Fotózhatunk például emberi testeket úgy, mintha azok egy tájkép részei lennének. A fotós itt a testek alakját használta ki, az pedig, hogy valójában emberekről van szó, lényegtelen a fotó szempontjából.

Megmutathatunk egy emberi kezet úgy, hogy annak a formája és textúrája kerüljön előtérbe. Itt megint maga a kéz háttérbe szorul, a hangsúly pedig a bőr textúrájára és az ujjak formájára helyeződik.

De itt van még példaként néhány saját képem, amin egy lépcső, egy fal, illetve egy tojás szerepel. Mindegyik képet úgy fotóztam, hogy nem azt tartottam szem előtt, mit fotózok, nem maga a tárgy volt a lényeges. Csupán a formák és vonalak voltak érdekesek számomra, így a fekete-fehér, absztrakt megközelítést választottam.

Egészen kreatívan bánhatsz ezzel a módszerrel és könnyedén készíthetsz vele olyan képet, amin az embernek megakad a szeme. Nem baj, ha összezavarod vele a befogadót, mert nem tudja pontosan, mi az, amit lát. Sőt, sokszor ez egy nagyon jó dolog. Ha valaki a fotót látva egy percre megáll és eltűnődik azon, amit lát, az már önmagában egy siker.

Segít a fényre összpontosítani

Már említettem, hogy a színek hiánya miatt a fény és a kontraszt nagyobb hangsúlyt kap a képen. Mivel a fény az egyik legfontosabb eleme a fotózásnak, érdemes lehet ezt minél inkább szem előtt tartanunk fotózáskor, ebben pedig a fekete-fehér nagy segítségünkre lehet. Egy színes képnél a színek könnyedén elterelik a figyelmet a fényről, fekete-fehérben viszont csupán világos és sötét részekre bontjuk a képet, amitől a fény máris a legszembetűnőbb eleme lesz a fotónak. Ilyen formán akár még jobb fotóssá is válhatunk, mert a fekete-fehér megtanít rá, hogyan találjuk meg és használjuk ki a fényt a kompozíciónkban.

Előtérbe kerülnek az érzelmek

A színes fotók esetében az alapvető hangulatot gyakran maga a szín határozza meg. A színhasználatról szóló bejegyzésemben beszélek arról, melyik szín milyen érzelmi állapotot jelenthet, és hogyan manipulálhatjuk ezzel a befogadóra gyakorolt hatást. Fekete-fehér fotók esetében azonban nem élünk ezzel a lehetőséggel, így hagyjuk, hogy az érzelmeket teljes egészében maga a téma határozza meg. Ez portrék esetében nyilvánul meg igazán, amikor az emberek érzéseit próbáljuk megjeleníteni a fotónkon. Ilyenkor nagyon hatásos lehet, ha nem használunk színeket, hiszen az egyrész elterelheti a figyelmet, másrészt megváltoztathatja az alapvető hangulatot. Azt javaslom, fekete-fehér portrék esetében koncentrálj a szemekre, hiszen az lesz a fotó leghangsúlyosabb pontja, ami a legtöbbet árulja el a képen szereplő ember érzelmi állapotáról. Ha teheted, fotózz úgy, hogy a fény megcsillanjon szemeken, ezzel is kiemelve azt, ami könnyedén életet lehel majd a fotóba, és segít elérni a kívánt hatást.

Filmszerű hatás

Ha szeretnél a fotóddal egy művészibb irányba elmenni, a fekete-fehér egy jó lépés lehet ebbe az irányba. Én azonban még tovább mennék és megcéloznám egyenesen a filmes hatást. Ezalatt pedig azt értem, hogy magas ISO-val fotózva kissé szemcséssé teszem a képet. A magas ISO ugye növeli a kép zajosságát, amit alap esetben mindig el akarunk kerülni, hiszen színes fotók esetében nagyon csúnya fotót eredményez és egy csapásra tönkreteszi a képet. Fekete-fehérben azonban a zaj szemcsévé alakul, ami már egy egészen más hatást kelt. Olyasmi képet készíthetsz így, mintha filmszalagra fotóztad volna. Tudom, hogy kissé szokatlanul hangozhat ez a tipp, hiszen nem tűnik okos dolognak szándékosan roncsolni egy kép minőségét. De ha belegondolsz, fekete-fehérben ennek nagyon is sok értelme van, ha egy bizonyos képi világ elérése a cél. A filmekben gyakran használnak némi szemcsésítést, hogy a digitális képet filmszerűbbé tegyék. A mozivásznon ez ugyanis jobban fest, mint egy tűéles, digitális kép. A fotózásnál ez ugyanígy működik, fekete-fehérben pedig használhatod a magasabb ISO-t erre a célra.

Remélem, sikerült bebizonyítanom, hogy a fekete-fehér nem csupán egy szűrő, amit az utómunka során alkalmazunk, hanem sokkal inkább egy külön fotós nyelv, amiben legalább annyi lehetőség rejlik, mint a színes fotózásban. Ha esetleg nem olvastad a színekről írt bejegyzésem, érdemes lehet azt is átfutnod, mert jól kiegészítik egymást ezzel az írással. Csak egy kattintás választ el tőle. 

Ne feledd, ha meg szeretnéd mutatni egy képed, ezen az oldalon tudod nekem elküldeni. Minél többet kapok, annál boldogabb vagyok. 🙂

Jó fotózást kívánok!


További bejegyzések

  • Nagyon tetszik ez az összeállítás a fekete-fehér képekről. Sajnos a színek világában elveszítették értelmüket, az a tapasztalatom. Van olyan ismerősöm, akinek amikor átküldtem a fotókat, mondta,hogy ami nem színes,azokat egyből törölte. Számára értéktelen. Számomra viszon fontos. És azt hiszem ez a lényeg. Sajnos nem tudom kifejezni blogodhoz tetszésemet, nincs meg a lehetőség.

    • Egyetértek. A lényeg, hogy a számunkra fontos dolgokat képviseljük és tartsuk szem előtt, függetlenül attól, mások mit gondolnak róla. Szépen rátapintottál erre.
      Ha tetszik egy blog, alatta kommentben tudod ezt jelezni felém, mint ahogy ezt most meg is tetted. Köszönöm! 🙂

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >